Zeg de standaardmail vaarwel!

copywriting

Mails waar je warm noch koud van wordt … Geef toe, we krijgen ze allemaal veel te vaak. Klassiekers zijn orderbevestigingen, facturen en verzendbewijzen. De zakelijke info is uiteraard noodzakelijk, maar met een vleugje humor of een leuke zinssnede krijg je de (potentiële) klant helemaal mee!

Mailboxen puilen uit, we hebben geen zin om veel te lezen en de spamknop loert onverbiddelijk om de hoek. Hoe zorg je er dan voor dat jouw mail wel gelezen wordt? Of nog beter: dat hij de lezer bijblijft? Wij gidsen je met vijf tips naar Memorabele Mails (ja, die verdienen hoofdletters).

 

  1. 1. Hou vast aan je identiteit

Logo? Check! De juiste kleuren? Check! Een herkenbare schrijfstijl? Euhm … Je merkidentiteit aanhouden doorheen alle communicatie is een must. Leuke posts op sociale media, vriendelijk advies in de winkel en dan droge e-mails als toetje? Dat kan beter!

Denk na over hoe je wil communiceren – de tone of voice, zo je wil – en leg de richtlijnen vast. Zo weet iedereen perfect dat je bedrijf in de je-vorm communiceert, een jonge stijl hanteert en een kwinkslag absoluut is toegestaan!

 

  1. 2. Trigger met het onderwerp

Een onderwerp als ‘bestelbevestiging’ of ‘factuur nummer driehonderdenzoveel’ is duidelijk, ja. Maar of het echt aanspreekt? Gooi het eens over een andere boeg en toon hoe enthousiast je bent over de bestelling of de afgelopen samenwerking.

‘We pakken je bestelling in … na onze happy dance!’

Zo’n joviale binnenkomer zet de toon meteen goed. Klanten kijken ernaar uit om met je in contact te komen en zullen die factuur met de glimlach vereffenen – wat dichterlijke vrijheid kan nooit kwaad 😉.

 

  1. 3. Zweer ‘beste’ af

‘Beste’ … voor ons – en zowat elke taalminnaar – is het de meest onpersoonlijke, afstandelijke en algemene aanspreking die er bestaat. Ook ‘Beste klant’ of ‘Beste contact’ zitten in hetzelfde schuitje.

Als je de voornaam van je klant kent, gebruik die dan! Persoonlijkheid troef waardoor je klant zich extra bijzonder voelt. Ken je de naam niet? Ga dan voor een algemene ‘Goeiemorgen’ of iets wat bij je bedrijf past: ‘Hi there!’ kan absoluut voor een hip merk. Dat brengt ons naadloos bij punt vier …

 

  1. 4. Automatisch  ≠ saai

Automatische e-mails bevatten vaak standaardinformatie zoals bestelnummers, track-and-tracelinks en productoverzichten. Saai zou je denken. Maar het kan absoluut anders! Gebruik eens een grappige quote, vertel iets over de persoon die de bestelling inpakte of schrijf gewoon een leuk bedankingstekstje. Niemand hoeft te weten dat jij die leuke content volledig automatiseert 😉.

 

  1. 5. Elke mail is belangrijk

Last, but definitely not least! Zelfs wat een klein of onbeduidend mailtje lijkt, is een belangrijk element in je communicatie. Want voor de lezer klopt je verhaal pas als je identiteit via elk kanaal voelbaar is. Dus ook in de mail die een retourzending bevestigt of die je klant wijst op een vergeten winkelmandje. E-mail is immers de perfecte tool om herkenbaarheid te creëren en tegelijk aan klantenbinding te doen.

 

Klaar om je mails onder handen te nemen? High five voor jou – en onze tips. En als je toch wat hulp kan gebruiken, laten wij er maar al te graag onze creatieve pen op los. Contacteer ons!