Vermijd clichés in je USP’s

copywriting

Toegegeven: het is makkelijk om in clichés te vervallen. Maar als je USP’s voor je bedrijf formuleert, blijf je best weg van de clichés. Met een aantal do’s & don’ts vertellen we hoe dat kan.  

Je hoort clichés bijlange niet alleen uit de mond van iets oudere medemensen en soms zijn het wel degelijk wijze waarheden. Maar als ondernemer vermijd je clichématige uitspraken toch beter. Als je ze inhoudelijk eens wat grondiger bekijkt – zoals wij dat beroepsmatig doen – dan scoren USP’s of unique selling points van bedrijven helaas vaak hoog op de clichémeter. En dat werkt averechts.

 

“It is a cliche that most cliches are true,
but then like most cliches, that cliche is untrue.”
– Stephen Fry

 

First things first: wat is een USP eigenlijk?

Een unique selling point vertelt waar je merk voor staat, wat het anders en — jawel — uniek maakt. Het is een statement. Aan de hand van een USP benadruk je waarmee je bedrijf zich onderscheidt en wat je sterktes precies zijn. In een tijdperk waarin de wereld voor je open ligt (maar even goed voor je klant of concurrent), zijn USP’s van groot belang in je branding- en marketingstrategie. Stand out from the crowd, om het met een cliché te zeggen 😉. Je wil opvallen om meer en betere klanten aan te trekken, toch?

Topservice. Één contactpersoon. Gratis retour. Daar gaat de ‘unique’ eigenlijk al verloren. Begrijp ons niet verkeerd: we geloven best dat je een verregaande dienstverlening levert. En uiteraard mag je klant kosteloos zaken retourneren na contact te hebben gehad met slechts één medewerker … Je unieke verkoopargumenten verdwijnen echter in het niets aangezien veel bedrijven deze als USP hanteren.

 

Do’s voor een goede USP …

  • Claim jouw forte

USP’s maken deel uit van jouw verhaal. Maak ze dus kenbaar aan de buitenwereld. Een tikje assertief argumenteren mag, sterker nog: het moet. Vertel klanten waarin je écht het verschil maakt en durf anders te zijn! Welke oplossingen of aanpak heb je te bieden?

 

  • Get to the (unique selling) point

Hoe specifieker geformuleerd, hoe liever we het zien – en hoe duidelijker en aantrekkelijker voor je klant. Komen mensen van heinde en verre voor je ambachtelijk gebakken rozijnenbrood? Is je kliklaminaat makkelijker te plaatsen en duurzamer dan dat van anderen? Benoem het, vertel het, speel het uit!

 

  • Geen holle woorden
    Maak geen poeha rond iets wat je niet kunt waarmaken. Geef een daadkrachtige invulling aan je USP’s. Walk your talk – of zoals het uit een kindermond zou komen: beloofd is beloofd.

 

… & don’ts

Sommige USP’s worden te vaak en te snel gebruikt, zijn te vanzelfsprekend of te standaard. Of misschien waren ze ooit origineel, maar zijn ze dat allang niet meer. Denk maar aan ‘gratis bezorging’ of ‘vandaag besteld, morgen geleverd’, dat verwachten we anno 2023 van bijna elke webshop. En wat dacht je van een ‘dynamisch’ team of ‘niet tevreden, geld terug’? Uiteraard ben je alive & kicking en geef je onze centen terug als het product niet aan onze verwachtingen voldoet. Het zijn allemaal voorbeelden van NSUSP’s: not so unique selling points.

In sommige gevallen ís een unique selling point er zelfs geen, maar is het eerder informatie die fijn is om te weten en die je wil meedelen aan je klant. Servicegericht, voorstel op maat, één contactpersoon, … Ze worden zo vaak gebruikt, dat ze eigenlijk weinigzeggend worden. Voel je de drang om één van deze termen te gebruiken als USP? Dan is ons advies kort en krachtig: don’t!

 

Kritische blik

Als je, na dit alles te lezen, denkt dat we kritisch zijn … dan heb je het bij het rechte eind. En wat zijn we dat graag! Een boodschap die je lezer prikkelt en aanspreekt, die heeft immers wel wat voeten in de aarde. Daarom denken we inhoudelijk met je mee en vragen we stevig door, totdat je échte unique selling points komen bovendrijven. Want nee – we schrijven niet zomaar een tekst. We sleutelen tot je boodschap exact bij je bedrijf én doelgroep past. En dat … is ónze USP.

Contacteer ons voor een uniek voorstel op maat via nathalie@conducta.be – en ja … dat is één contactpersoon 😉.