Valentine: our ‘write’ ingredients for love

copywriting

Liefdesbrieven zijn zoals een pot Nutella: aanlokkelijk en smeuïg tot op de bodem. Maar hoe komen ze tot stand? Misschien zit er wel een doordachte strategie achter zo’n verleidende tekst die je doet smachten naar meer. Denk de zoete woordjes weg, en de gelijkenis met commerciële copy wordt treffend!

Het is een romantisch gebaar, zo’n liefdesbrief, maar eigenlijk is het niets meer dan een wervende en overtuigende tekst. (Sorry, beroepsmisvorming!) Uiteindelijk wil je toch dat je geliefde, net zoals de lezer van een commerciële tekst, aangespoord wordt tot actie? Met deze tips overtuig je jouw crush – of je toekomstige klanten – vast om voor jou te kiezen!

 

Keep it simple

Moeilijke woorden zorgen dat je future lover misschien afhaakt. We komen wel graag intelligent over, maar spreektaal is in een wervende tekst nog altijd het meest effectief. Je verleidt niemand door hem of haar moeite te laten doen, maar wél andersom: door zelf die moeite te doen. Van plan om je te wagen aan een liefdesbrief? Vlot geschreven, zonder dat het té frivool wordt, is the way to go.

 

Make it personal

Een persoonlijke aanpak creëert een band. En of je nu iemands hart probeert te veroveren of een nieuwe klant wil overtuigen van jouw merk, connectie is waar wij allemaal naar op zoek zijn. Door connectie voelen we ons speciaal en vergroot de kans dat de lezer je liefde – of aanbod – positief zal beantwoorden.

 

Call to action

Al klinkt dit begrip misschien een beetje pragmatisch in de context van een liefdesbrief, een goede call to action is wat jouw hartendief zal overtuigen om een stapje verder te zetten dan enkel lezen. Hiermee ga je hem of haar ontroeren, bewegen en aanzetten tot actie. Het zit hem in die ene zin die alles samenvat en waar je als lezer niet rond kunt.  “… en ik trakteer bij onze eerste date.” Goed, zijn we weg?

 

Stand out

Een met een gouden kalligrafiepen handgeschreven brief zal langer bijblijven dan een paar –  in Times New Roman – getypte letters. Laat de persoon aan de andere kant van het blad merken dat jij hier écht mee bezig bent geweest en maak er iets speciaals van. Denk aan lay-out, het soort papier, kleurgebruik … niets is té overdacht om de liefde van je leven (of je favoriete prospect) te overtuigen.

 

Time’s up

Het lijkt misschien wat vreemd, maar als het idee van haast of schaarste wordt gecreëerd, zal je call to action sneller zijn doel bereiken. Mensen zijn namelijk altijd bang dat ze wat zullen missen. Oké, het is evidenter om consumenten te overhalen voor lastminutedeals dan je crush overtuigen om met jou te daten. Het tweede vraagt ook iets meer moed. Toch is de wetenschap hierachter niet zo verschillend. Maar hey, stel je lover niet voor een ultimatum, dat zal hem of haar alleen maar wegjagen.

 

That’s about just write

Voilà, je bent helemaal klaar om te starten aan de perfecte liefdesbrief. Of hou je deze tips toch liever voor professioneel gebruik? Waarover je ook wilt schrijven, met deze tricks wordt het vast een vlotte tekst. En mocht je het schrijfwerk toch liever overlaten aan een ervaren pen, we are ready to write!