Tijd voor goede voornemens … én goede mails!

copywriting

Een nieuw jaar gaat traditioneel gepaard met goede voornemens. Wat als we die voornemens nu eens koppelen aan iets waar we elke dag mee bezig zijn? Denk bijvoorbeeld aan alle mails die je dagelijks verstuurt. Wij geven je graag 5 tips voor topmails in 2022.

 

2022 loert om de hoek: tijd voor de goede voornemens! Naar jaarlijkse gewoonte houden we ze veelal toch wel zo’n 8 dagen vol … wij zijn tenslotte allemaal maar mensen. Het geroutineerde leven neemt snel weer de bovenhand en we smijten ons op ons werk. Zo gaat dat nu eenmaal.

Misschien wordt volhouden een stukje makkelijker als je ze koppelt aan iets wat je elke dag doet. Mails versturen bijvoorbeeld? Het lijkt iets wat we allemaal onder de knie hebben: even een snel mailtje naar die klant of een uitgebreid exposé naar een potentiële partner. Piece of cake, toch? Jouw mail-stijl zegt meer over jou én je bedrijf dan je in eerste instantie denkt. Dus misschien wordt 2022 wel hét jaar om jouw schrijftalent bij te spijkeren met deze tips.

 

  1. 1. Who you talking to?

Weten aan wie je schrijft, is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt. Zorg dat je goed weet in welke functie deze persoon zich bevindt en wat jullie onderlinge relatie is. Zeker als het iemand is die je nog nooit hebt ontmoet, is een iets formelere begroeting meestal de beste keuze.

 

  1. 2. Spreek je ontvanger écht aan

“Beste, …”

Beste wie of wat? Onpersoonlijker dan dit wordt het niet. Jouw mail zal met meer zorg en aandacht gelezen worden wanneer je de geadresseerde aanspreekt met een titel of naam. Je vindt het zelf toch ook fijner als iemand jou, en niet eender wie aan de andere kant van het scherm, aanspreekt? Als je helemaal geen idee hebt wie jouw bericht zal lezen, schrijf je gewoon ‘Beste mevrouw/meneer’. Zo blijft het toch een gerichte aanspreking.

 

  1. 3. Straight to the point

Te veel rond de pot draaien helpt niemand vooruit. Maak daarom in je eerste alinea al meteen duidelijk waarover je het zal hebben. In deze drukke wereld hebben mensen weinig tijd om lange e-mails te lezen. Heb je een prangende vraag, stel ze dan onmiddellijk.

Je hebt erna nog plaats genoeg om te schrijven waarom je vraag zo belangrijk is. En als het de ontvanger écht aanbelangt, zal die zeker doorlezen. Maar laat ‘m eerst niet te lang zoeken naar de reden van jouw schrijven.

 

  1. 4. Duidelijk, direct … én genuanceerd!

Klare taal, daar worden we allemaal beter van. Direct zijn is, zeker in mailverkeer, van groot belang. Wat niet betekent dat je onbeleefd mag zijn! Kies daarom heel zorgvuldig je woorden. Want zonder intonatie, komt de boodschap misschien wel anders over dan jij initieel bedoeld had.

 

  1. 5. Sluit je mail origineel af

Je kent ze wel, die klassieke vriendelijke groeten. Ze staan onder elke e-mail die je krijgt of schrijft. En of ze jou nu oprecht toegewenst worden of niet, je leest erover. Hun waarde is met verloop van tijd verloren gegaan. Maar het kan ook anders én origineler!

Wat dacht je van één van deze tien bijzondere afsluiters?

  1. 1. De tijd is nu, ga ervoor,
  2. 2. Omring je met goeds,
  3. 3. Dat deze dag je mag verrassen,
  4. 4. Met professionele vriendelijkheid,
  5. 5. Veel vrolijkheid gewenst,
  6. 6. To the next great thing,
  7. 7. May the odds be ever in your favor,
  8. 8. Be bold or italic, never regular,
  9. 9. Keep your mind and heart open,
  10. 10. Movement inspires,

Zit er iets tussen die je wel kan bekoren? In elk geval zal jouw ontvanger zich persoonlijk gegroet voelen en je mail dus minder snel vergeten. En dat is wat we willen, toch? Je kan je afsluiter ook maandelijks veranderen, per seizoen werken of zelfs all the way personal gaan en voor elke klant of partner iets persoonlijks schrijven.

 

Mailway to heaven

Mailen mag dan iets banaals lijken, net omdat we het zo vaak doen, kan het geen kwaad om er het komende jaar wat meer aandacht aan te besteden. Een échte aanspreking gevolgd door een duidelijke boodschap en een authentieke afsluiter als kers op de taart. Meer moet dat niet zijn! En heb je toch een back-upplan nodig, wij staan in 2022 opnieuw voor je paraat!

Dat gezegd zijnde, wensen wij jou voor 2022 moed en volharding in je goede voornemens. Want de tijd is nu, dus ga ervoor!