Schrijf niet langer met de bibber op je lijf!

copywriting

Is schrijven je akeligste nachtmerrie? Je weet wel wat je wil vertellen, maar niet hoe eraan te beginnen? We helpen je met tricks & treats richting griezelig goede webcopy. Deze Halloween vallen er geen lijken uit de kast, enkel opportuniteiten – no ghostwriters needed.

Durf je de uitdaging aan om goede content te schrijven voor je bedrijf? Je weet immers als geen ander wat er leeft, wat je op papier of scherm wil overbrengen en aan wie. Of … toch niet helemaal? Vind je schrijven griezeliger dan een doorsnee spookhuis? We give you pumpkin to talk about. Na het lezen van onze tips zorg je ervoor dat je doelgroep in je web blijft kleven.

1. Schrijf actief
Uiteraard ben jij een doener, een energieke actieveling. Jij hakt hoofden – excuseer – knopen door als een pro. Schrijf je dan ook zo? Laat lijdende vormen voor wat ze zijn of worden (see what we did there? 😉). Ook hulpwerkwoorden alla kunnen, willen, zullen, … maken nodeloos een heksenketel van je schrijfsel.

2. Keep it short & simple
De term ‘voorzetseluitdrukkingen’ tilt je Scrabblescore naar ongekende hoogtes, waarvan zelfs personen zonder hoogtevrees spontaan gaan bibberen. De voorzetseluitdrukking zelf is echter geen garantie op gevatte webcopy.
Enkele korte vervangers:

  • Met betrekking tot: over
  • Met het oog op: om
  • Door middel van: met

3. De kop? Erop of erover!
Een nietszeggende of net alleszeggende titel? Je vermijdt ze best beide. Trigger je lezer zonder al te veel prijs te geven. “5 redenen om meer koffie te drinken” spreekt immers meer aan dan wanneer je het antwoord al prijsgeeft in een titel zoals “Koffie helpt je wakker te houden”. Wist je trouwens dat lijstjes met oneven getallen beter werken? Een verwittigd schrijver …
Tip! Naast de kop is ook de inhoud belangrijk. Wij hebben die graag met een laagje melkschuim.

4. Consistency is key
“Schrijf je wel eens een tekst voor uw website?” Hiervan krijgen wij de daver op het lijf. Niet per se van je schrijfsels, maar wel van de inconsequente mix. Het is u of je. Kiezen is voor één keertje niet verliezen, maar winnen.
Weet je niet goed wat je bedrijf nodig heeft? Sta stil bij je doelgroep. Wie wil je aanspreken? Hoe wil je klinken?

5. Goochelen mag, maar niet met jargon
Zijn buzzwords zoals customer journey, USP’s, features en tone of voice in je dagelijks jargon geslopen? Ga ervan uit dat je lezer op zoek is naar leuke weetjes of informatie en dus nog geen ervaren rot is zoals jij. Etaleer je uitgebreide kennis van specifiek vakjargon en verschillende talen niet per se op je website of social media. Zo spreek je een breder publiek aan. You’re welcome! Eh… graag gedaan.

6. Positiviteit troef
Toegegeven: als je wil, valt er altijd over iets te klagen. De energiecrisis, weersomstandigheden, jengelende kinderen of een vlieg in je pompoensoep. Ventileren is gezond en klaag dus af en toe tegen wie het horen wil, maar … we willen het niet lezen. Of toch niet op je Hoogst Professionele Informatieve Website. Leuk, dat je ’s middags gesloten bent. Positiever is echter: we helpen je graag van 9 tot 12 uur. We ontvangen liever pakjes die ‘morgen al in huis zijn’ dan wanneer ze ‘pas de volgende dag worden verzonden’.

7. Structureer & heers!
Een diepgaand informatief artikel van 4.000 tekens? Go, you! Om het vlot leesbaar te maken, raden we je een goede structuur aan. Een intro die goesting geeft, aantrekkelijke subtitels die je lezer verleiden om je epistel telkens verder te lezen. Leuke woordspelingen erin verwerkt? Monsterscore voor jou én een publiek dat aan je lippen hangt.

8. Wees de CEO van je SEO
Ben jij de Willy Persyn van jouw buurt en verkoop je grasmatten? Laat het dan doorheen je hele website weten en zorg dat jouw groene lievelingen scoren in zoekmachines. Een zoekwoordenanalyse leert je wat men zoal in Google opzoekt – in jouw branche weliswaar. Speelgras? Droogtebestendig gras? Of specials zoals de in de Westhoek fel gesmaakte Camargue? Zet ze ook in de metatitel en metabeschrijving. Aan het werk! Laat er vooral geen gras over groeien.

9. Straal, Troetelbeertje, straal!
Wat die Troetelbeer te maken heeft met de andere tips? Helemaal niets. Maar hebben we je aandacht? Aha! Onze voorlaatste tip heeft namelijk alles te maken met originaliteit. Webteksten zijn je digitale uithangbord. Maak het verschil in stijl, woordkeuze en klemtonen. Wees je authentieke zelve. It’s your webcopy party and you cry if you want to! Leve het web*!
*Behalve als er spooky spinnen in kleven. Ons niet bellen!

10. No tricks, only treats!
Geen idee hoe je onze voorgaande tips omzet in de praktijk? Hoe je je product of dienst overbrengt op een manier die 200% strookt met je bedrijf? Is schrijven niet je dada of besteed je het liever uit aan een pro? Schakel een copywriter in. Weg stress, hallo catchy teksten!

11. Eerst in je hoofd, dan in onze pen
We schrijven serieus als het moet, met een kwinkslag als het even mag en kan. We kruipen graag op een niet-freaky manier in je hoofd en in je bedrijf. En dan gebeurt de magie! Gevatte baselines, funky flyers, toffe toespraken en wonderlijke websites … Team Conducta is at your service.

We witch you a happy Halloween!