Hoe woorden het verschil kunnen maken …

copywriting

Laat woorden voor je werken in 2016. Ontdek hier alvast enkele tips voor vlotte en wervende copy in het nieuwe jaar.

Woorden… Het zijn maar doodgewone woorden waar elke copywriter of schrijver mee aan de slag gaat. Wat hij er mee doet, is telkens weer anders en maakt het verschil. Schrijven heeft soms veel weg van goochelen met woorden. Voor een trefzekere boodschap op het internet heb je meestal weinig woorden nodig.

Van googelen tot goochelen

Jouw doelgroep zoekt zijn info online. Hij googelt. Wil je online scoren, dan is het heel belangrijk rake woorden in jouw teksten te hebben. Welke woorden komen bij de lezer op wanneer hij jouw product of dienst nodig heeft en zijn vraag googelt?

In goede SEO-teksten zit dit goochelaspect nog sterker ingebakken. Met woorden kun je de link leggen tussen wat hij zoekt en wat jij wilt vertellen. Om dat gat te kunnen dichten, moet je dus in omgekeerde zin denken vooraleer je begint met schrijven.

Enkele praktische schrijftips

  • Schrijf eenvoudig

Het lijkt logisch, maar meestal is dat moeilijker dan je denkt. Gebruik alledaagse woorden. Schrijf in korte en actieve zinnen, met beeldende of sprekende (werk)woorden en vooral emotie. Vermijd vakjargon of te moeilijke woorden. Werk chronologisch en gestructureerd.

  • Gebruik ‘AIDA’ als rode draad

Attention – grijp de aandacht met een pakkende titel
Interest – maak een connectie, wek interesse in jouw eerste alinea
Desire – creëer een behoefte (soms meer of minder relevant, afhankelijk van wat je schrijft)
Action – zet aan tot actie zodat jouw lezer snel ziet wat hij/zij moet doen

Dit AIDA-model is de ideale kapstok om structuur in jouw tekst te brengen. Denk in deze fase ook al na over een catchy hoofdtitel en originele subtiteltjes. Die maken het jouw lezer gemakkelijker. Hij scant immers en vindt zo snel de info die hij zoekt.

  • Schrijven is schrappen

Is jouw rode draad duidelijk, dan houdt niets je nog tegen om je hoofd gewoon leeg te schrijven. Wees jezelf in wat je schrijft. Kijk daarna van op afstand naar wat je geschreven hebt. Nu kan je beginnen schrappen, want dat is al even belangrijk als het schrijven zelf.

  • Reviseren: puzzelen met woorden

Je zelf geschreven tekst herlezen, om die dan telkens weer opnieuw te herlezen… Het is gewoon een moeilijke opgave. Leuker wordt het als je het bekijkt als een spel, als het puzzelen met woorden. Jouw buikgevoel brengt je gegarandeerd bij dat juiste synoniem, die subtiele nuance die je nou net wilt overbrengen.

  • Woorden werken, maar soms ook averechts

Je lezer heeft weinig tijd. Verlies hem niet. Plaats in het begin je belangrijkste info. Start met kort je onderwerp te definiëren en vat het in de eerste alinea(’s) verder samen. Schrijven zal je wat doorzettingsvermogen kosten en vooral ook tijd. Lees je tekst luidop. Waar wringt het (nog)? Of vraag iemand die kritisch durft te zijn om jouw tekst te herlezen.

Go Ahead! Allez-y! Laat in 2016 woorden voor je werken en werven.

Toch niet overtuigd dat het je lukt, of heb je gewoon zelf geen tijd?

Contacteer ons. We staan altijd paraat voor een nieuw uitdagend woordenspel.