Het verhaal van storytelling
copywriting
Een kind dat geboeid naar een verhaaltje-voor-het-slapengaan luistert of een klant die met plezier jouw mail leest, ze hebben meer gemeen dan je zou denken. Krachtige storystelling is namelijk dé manier om mensen te boeien, te begeesteren en – in een ideale wereld – klanten aan je te binden.
Storytelling is – zoals het woord doet vermoeden – het vertellen van je verhaal. Binnen merkcommunicatie zijn de hoofdrollen weggelegd voor je brand, je waarden én je klanten. Want het zijn die laatste die je moet overtuigen met je verhaal natuurlijk! Daarom geven we je graag vier tips voor innemende storytelling.
1. Bepaal de verhaallijn
First things first: wat ga je vertellen? Je kan een merkverhaal zo complex maken als je wil – maar eenvoud siert. Denk na over welke waarden je wil uitdragen, wie je wil bereiken en zet dat op papier. Dit is de basis om je verhaal te integreren in alles wat je doet.
2. Vertel authentiek
In een wereld vol ‘Instaperfect’ kiekjes en dubieuze nieuwsberichten, is authenticiteit des te belangrijker. Laat medewerkers aan het woord op social media of stuur eens een persoonlijke mail van de zaakvoerder. Echte mensen vertellen namelijk echte verhalen. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om een duidelijke (verhaal)lijn te trekken in de boodschappen. Maar wanneer je eerlijk vertelt, gaat dat vanzelf.
3. Maak het persoonlijk
Spreek je doelpubliek rechtstreeks en persoonlijk aan. Vertel je verhaal vanuit hun pijnpunten en gebruik herkenbare taal die hen aanspreekt. Een zestigplusser benader je op een andere manier dan een hippe twintiger. In geschreven communicatie zal je een andere toon hanteren, maar vergeet ook je beelden niet. Storytelling werkt pas wanneer alles in elkaar klikt.
4. Trek je verhaal door
Storytelling is niet zomaar een marketinghype, het moet verweven zitten in alles wat je doet. Zomaar een mailtje sturen of snel-snel een productomschrijving online zetten, doe je dus beter niet. Denk na over hoe je in alle communicatie je authentiek verhaal kan verweven. Ja, ook in een toevallige babbel op het openbaar vervoer. Want met een mooi merkverhaal, ga je als een trein!
Storytelling is een krachtige – en prachtige – manier om je merk kenbaar te maken. Heb je hulp nodig bij het uitschrijven van je verhaal? Of wil je bepaalde communicatietools aftoetsen aan je merkverhaal? Aarzel niet om ons te contacteren! We zijn benieuwd naar wat je te vertellen hebt 😉.