ChatGPT: gemak troef, veiligheid ook?

copywriting

Slimme technologieën vergemakkelijken ons dagelijks leven, zowel thuis als op het werk. Zo bijvoorbeeld ook ChatGPT. Zijn dergelijke slimme apps wel zo veilig als we denken en mag je de content van ChatGPT zomaar wijd verspreiden?

Rijdt je trein op tijd? Een realtime applicatie vertelt het je. Warme zomerdag? Zet thuis alvast de airconditioning op via je smartphone. Inspiratie opdoen over uiteenlopende topics? Snel ChatGPT raadplegen. Maar wat kan ChatGPT eigenlijk allemaal? En hoe zet je die technologie best in? Is het veilig en met respect voor de privacywetgeving? We gingen even grasduinen in enkele valkuilen.


Hoe werkt ChatGPT?

ChatGPT is een Amerikaanse chatbot, gelanceerd in 2022. Het computerprogramma werkt op basis van kunstmatige intelligentie en kan allerlei opdrachten voor je uitvoeren, zoals kennis delen of teksten schrijven. Vaak lijkt het alsof er iemand van vlees en bloed achter het scherm zit om je vraag te beantwoorden.

Slimme technologie heeft ook minder slimme kantjes, waar je als bedrijf best rekening mee houdt. Het credo is dan ook: bezint eer ge begint. En als ge begint, dan best met onze tips in het achterhoofd om het beste uit ChatGPT te halen.


Enkele valkuilen:

1. Auw, auteursrecht
Applicaties zoals ChatGPT schrijven teksten – of beter, ze verzamelen gegevens. Die data wordt in een mum van tijd in tekstvorm gegoten. Copy/paste voor gevorderden, zou je kunnen stellen. Laat daar nu net één van de gevaren van ChatGPT in schuilen: wie teksten gebruikt waar mogelijks auteursrecht op zit, overtreedt de wetgeving.

2. Privacy primeert. Toch?
ChatGPT voldoet aan de privacywetgeving van het land van oprichting: de Verenigde Staten. Nodeloos te zeggen dat de Belgische GDPR-wetgeving anders in elkaar zit. Zo vermijd je best bedrijfs- of persoonsgevoelige informatie te delen met ChatGPT. Je weet immers nooit waar je info terechtkomt. In bepaalde Europese regio’s werd de app zelfs al tijdelijk geband omwille van problemen rond de privacywetgeving. Het is vooralsnog wachten op een algemene Europese leidraad – die wordt dit najaar verwacht.

3. Fake news alert
Nepnieuws of desinformatie in een nieuwsjasje … dat willen we zelf niet verspreiden uiteraard. ChatGPT verzamelt informatie op het wereldwijde web. Maar is alles wat op het internet staat 100% correct? Je hoort ons al komen: wees op je hoede voor informatie die ontbreekt of mogelijks zelfs vals is. Dubbelchecken is meer dan ooit de boodschap.

4. Scoren op SEO? ChatGPT niet bellen.
Zoekmachines houden van originele inhoud en niet van het betere knip- en plakwerk. Een tekst van ChatGPT scoort minder goed in Google & co, want die wordt aanzien als ‘duplicate content’. Hoog scoren in de zoekmachines? Beter een expert inschakelen. Wij kennen wel iemand 😉.

5. Exclusief inclusiviteit
ChatGPT om advies vragen? Ook dat kan. Maar let op als je de app voor marketingdoeleinden inzet. De kans is groot dat je doelgroepen uitsluit. Vraag je naar de favoriete smartphone van dertigers, dan grasduint ChatGPT voornamelijk in Amerikaanse bestanden. Zo gaat heel wat nuttige info aan jou voorbij.


Hoe zet je ChatGPT dan wél in?

Niet alles wat blinkt, is goud – maar omgekeerd geldt ook dat de tool zeker heel wat voordelen heeft. Ben je op zoek naar inspiratie? Geen idee wat je volgend kwartaal allemaal kunt posten, of waarover je een volgende masterclass kunt geven? ChatGPT kan je vast ideeën bezorgen. Maar ze laten uitwerken door de app en dan zomaar wijd verspreiden? Dat lijkt ons net een klik te ver.

 

Wij houden van technologie, maar nog meer van persoonlijk contact. We staan je graag bij met raad en daad, van mensen voor mensen. Get in touch voor originele, GDPR-proof teksten die bovendien goed scoren in Google & co. Let’s chat via nathalie@conducta.be of 050 31 38 40.