5 ideeën voor triggerende social posts

copywriting

Sociale media … you love it or you hate it. Voor de een zijn posts, stories en hashtags een tweede natuur, voor de ander is het telkens weer een helse opdracht om zich een weg te banen tussen filters, gifs en boomerangs. Die laatste groep helpen wij graag op weg met 5 concrete tips!

Voor bedrijven is aanwezigheid op sociale media een must. Want geef toe, hoe vaak zoek jij iets op via Facebook of Instagram i.p.v. even te googelen richting klassieke websites? Juist, ja. Tegelijk is het heel logisch, want via sociale kanalen krijg je vaak de mensen achter het bedrijf te zien en vind je meteen het allerlaatste nieuws. In theorie toch … want misschien dateert jouw laatste post alweer van enkele maanden geleden? No stress, met deze 5 tips blaas je jouw Facebook of Instagram in no time nieuw leven in!

 

  1. 1. De vaste rubriek

Socials onderhouden moeilijk? Met een slimme truc kan je het jezelf gerust wat makkelijker maken. Bepaal een aantal vaste rubrieken als rode draad doorheen je feed. Zo hoef je niet altijd krampachtig nieuwe topics uit je hoed te toveren én creëer je herkenbaarheid bij je volgers. Als je hele toffe rubrieken uit je mouw schudt, zullen sommige fans zelfs uitkijken naar je posts. Whoehoew, het aantal volgers stijgt. It’s magic!

Enkele voorbeeldjes uit onze onuitputtelijke inspiratiebron:

  • #throwbackthursday: een leuke foto uit de oude doos
  • Quotes op vrijdag: keep that inspiration coming!
  • Weekoverzichten: suggestiemenu’s, nieuwe producten, … je volgers weten het als eerste!

 

  1. 2. Fun Fun Fun (met hoofdletter F)

Lachen is toegestaan! Post eens een mop, een leuke video of een toepasselijk meme (nee, geen oud vrouwtje) om je volgers te entertainen. Ook leuk: spitsvondige inhakers. Hiermee speel je in op de actualiteit of bepaalde speciale dagen. Ja, Wereld Nutella Dag bestaat wel degelijk 😊.

 

  1. 3. Hello community!

Tevreden klanten en enthousiaste volgers? Een droom voor jouw sociale kanalen. Repost hun foto’s met jouw producten, vraag reviews of zet eens een klant van het eerste uur in de kijker. Je volgers zien echte mensen die op hun beurt blij zijn met hun 15 minutes of (online) fame. En jij? Jij hoeft ze enkel te bedanken voor hun enthousiasme!

Show them what you’ve got:

  • Yummy: post de feedback van je restaurantklanten
  • Fashionista’s: plaats een foto van een passessie met een vaste klant in je boetiek
  • Transformation: toon de voor & na van een bezoeker in je kapsalon

 

  1. 4. Wie zijn best doet zal iets leren

Eentje voor de meerwaardezoekers: leer je volgers iets bij! Geef als dienstverlener een antwoord op FAQ’s, neem een tutorialvideo op waarbij je items uit je modezaak combineert of geef als fotograaf tips & tricks voor een mission impossible: de perfecte gezinsfoto. Je kan ze rechtstreeks op je accounts posten of linken naar de blog op je good old website, zo krijg je daar nog wat extra traffic!

 

  1. 5. (Her)gebruiken is toegestaan

Een toffe tip van enkele jaren geleden oprakelen of een interessante blog opnieuw delen? Doe gerust! Je nieuwste volgers hebben dit helemaal nog niet gezien en wie je lang volgt is het misschien al vergeten (sorry). Ook wanneer je een interessant artikel over je branche ziet verschijnen of ergens een prachtige foto vindt, kan je die gerust gebruiken. Wel netjes de bron vermelden natuurlijk!

 

Heb je na het lezen van deze tips al een dozijn ideeën voor topposts? Go you! Toch liever wat hulp van social media lovers? Contacteer ons. We kunnen je helpen met een contentplan, je posts schrijven, hashtags bepalen … zelfs het plaatsen kunnen we voor onze rekening nemen!

 

Foto via harrisimedia.com