Smakelijk lezen

copywriting

Wil je e-mails die in de smaak vallen bij jouw lezer? Zorg dan voor een gebalde boodschap die treft. Net zoals die saus, die je goed laat doorkoken en tot de helft reduceert voor nog meer smaak. 5 tips voor hapklare brokken.


Less is more

Je lezer heeft weinig tijd en dat respecteer je best. Om te voorkomen dat hij snel wegklikt, heb je rake en selectieve woorden nodig. Copywriting draait niet langer om veel tekst. Het is de kunst om leesvolume te reduceren tot je een tekst met pit overhoudt. Het geheim voor e-mailcopy ligt in een geconcentreerd tekstvolume met de juiste kruiding.

 

Laat tekst flirten met beeld

In e-mailcopy moet je scanbaar schrijven, liefst in combinatie met treffende beelden. Een sterke foto zegt immers meer dan 1000 woorden. Net die synergie van woord en beeld past in het plaatje van de lezer, want die wil zo snel mogelijk achterhalen What’s in it for me?

 

5 tips voor hapklare e-mailcopy

  • Hou het onderwerp kort: max. 30 à 40 tekens.
  • Spreek je lezer in de titel aan met “u” of “je” en vermeld meteen al een ‘voordeel’.
  • Ga in de intro actief op de leefwereld van de lezer in: ‘al stilgestaan bij’ of ‘vind je het leuk dat’. Gebruik eventueel ook de naam om het nog persoonlijker te maken.
  • Voorzie in de body van je e-mail een korte beschrijving van jouw product of dienst. Som de eigenschappen en voordelen kernachtig op.
    Werk ook met call-to-actions: woorden die jouw lezer onmiddellijk actie laten ondernemen. De lezer scant, dus moet zijn oog snel vallen op interessante links waarop hij door kan klikken. Gebruik gerust verschillende boodschappen in je call-to-actions en maak de buttons groot genoeg.
  • Vergeet ook het responsive design niet. Dit is een must aangezien e-mail steeds meer mobiel bekeken wordt.

Woord en beeld als smaakmakers dus, die de lezer ertoe aanzetten iets te doen, te proberen, te klikken of te kopen. Kortom, die hem begeleiden op zijn customer journey.

Nog vragen over het schrijven van straffe e-mailcopy? We helpen je graag verder.