Moeder, waarom lezen wij?

copywriting

Een vraag die meteen je aandacht trekt? Nu we die aandacht hebben, houden we ze graag even vast. Wat is nu dé reden waarom je een tekst begint te lezen? In de eerste plaats omdat er iets – een titel, een woord, … – je aanspreekt.

Verwacht hier geen exposé over de analyse van de menselijke psyche, wél eentje over het belang van woordkeuze, taal en het aanspreken van een doelgroep. Ja, jij! Weg met communicatie als eenheidsworst … Let’s get personal!

 

To aim is not enough, you must hit!

Iedereen wordt door iets anders getriggerd: de ene persoon moet lachen om een grappige titel, de andere ziet meteen concrete oplossingen voor grote en kleine problemen of uitdagingen. Elke doelgroep aanspreken in zijn specifieke eigenheid is het geheim achter succesvolle geschreven communicatie. Denk dus eerst na over je boodschap vooraleer in actie te schieten, want losse flodders missen zeker hun doel.

 

Empathy is the most essential quality of civilization

Een beetje inlevingsvermogen kan nooit kwaad en dat is in communicatie niet anders. Je voelt aan waar je doelgroepen nood aan hebben, wat ze belangrijk vinden. Even wisselen van standpunt geeft je niet alleen een frisse kijk, het laat toe om mensen echt te raken met je boodschap. Declareren dat jij de beste bent, is immers zó jaren 50.

           

Every fashion goes out of style

Weten wat je aan wie wilt vertellen, is een goede start; maar je schiet pas echt in de roos als je het ook op de juiste manier overbrengt. Je schrijfstijl kan een boodschap maken of kraken. Bij hippe vogels is ‘je’ of hier en daar some English helemaal OK. Een rijper publiek zal een elegante woordkeuze ten zeerste appreciëren, denkt u niet?

           

All’s well that ends well …

Een consequente communicatiestijl is dus essentieel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Maar zoals zo vaak, zit het verschil ook hier in de nuances. Je beoogde publiek kan namelijk heel gevarieerd zijn. Voor iedereen een andere tekst dan maar? Niet nodig! Je doelgroepen mogen dan wel verschillend zijn, de truc zit ‘m erin om in één tekst verschillende triggers uit te spelen. Want hoewel jij misschien heel anders in het leven staat dan wij, heb je dit antwoord op de vraag ‘Moeder, waarom leven … eh … lezen wij?’ toch helemaal uitgelezen 😊.

 

Verschenen in Sterck Magazine West-Vlaanderen nr. 5, november 2020. Je kunt het magazine hier digitaal doorbladeren, met speciale aandacht voor pagina 103.